En bussjåfør, en bussjåfør - Norges beste bedrifter

/ Norges beste bedrifter

Innholdsmarkedsføring fra Kaiman

– Helt fra bussen komme inn på holdeplassen til passasjeren er fremme, er det sjåføren  som avgjør om reisen blir en hyggelig opplevelse eller ikke, sier driftssjef Jarle Bugge i NOR-WAY Bussekspress.

– Det kan kanskje virke trivielt, men alt fra kjørestil, uniformering og kroppspråk, til glimt i øyet og informasjon underveis er viktig. Nettopp derfor gjennomgår alle sjåførene våre grundige kurs i kundebehandling.

Ut på tur? NOR-WAY har plassgaranti. Sjekk rutenettet deres og bestill billett.

– Verdsetter kreative sjåfører

Å gi passasjerene et smil og hjelpe dem med bagasjen er selvsagt for sjåførene, men på veien oppstår ofte uforutsette situasjoner.

– Et eksempel på hva sjåføren ikke kan forutse var da klimaanlegget en varm sommerdag sluttet å fungere i en av våre busser fra Oslo. Vår kreative sjåfør valgte da å stoppe ved en bensinstasjon og kjøpe mengder med mineralvann til passasjerene, sier Bugge og legger til.

– Sjåførene våre skal vite at de har ledelsens fulle støtte til å ta slike individuelle avgjørelser for å gi passasjerene en mest mulig reise.

Lojale busspassasjerer

Busselskapet har gjennom en årrekke scoret svært høyt på kundemålinger, både på BIs Norsk Kundebarometer og på egne målinger. I BIs måling for i år, scoret de 75,8 på tilfredshet og 85,7 på lojalitet. Til sammen 100 poeng var mulig.

– Dette kommer av at vi satser på sjåførene, men også tenker helhetlig i forhold til hele verdikjeden, og investerer i trafikklederne, samt personalet i vaskehallen og på verkstedet. Alle ledd i organisasjonen er viktige for at vi skal lykkes, sier administrerende direktør Bjørn Østbye.

Busselskapet har gjennom en årrekke scoret svært høyt på kundemålinger, både på BIs Norsk Kundebarometer og på egne målinger.

Busselskapet har gjennom en årrekke scoret svært høyt på kundemålinger, både på BIs Norsk Kundebarometer og på egne målinger.

Trådløst på veien

I tillegg til å kurse sjåførene i best mulig kundeservice, sørger selskapet også for å gjøre sitt for at bussparken er i best mulig stand.

– Ingen av våre miljøvennlige busser er eldre enn mellom tre og fem år. Ombord i bussene passer vi også på at passasjerene får det lille ekstra, og tilbyr dermed gratis kaffe og te, trådløst internett og flere stikkontakter for de som trenger å lade data, mobil eller nettbrett, sier Bugge.

Løpende avviksinformasjon

Bussdirektør Østbye lar seg aldri slutte å bli imponere over hvor presise deres egne busser er.

– Når det står i rutetabellen at bussen skal være framme i Bergen eller Oslo klokka 20.05, da er den faktisk fremme ganske nøyaktig 20.05. Dette klarer vi fordi vi, sammen med sjåfører og tillitsvalgte har kjørt opp rutene for å lage realistiske kjøretider, vurdert ut fra veistandard, trafikkmønster, samt hviletiden sjåførene skal ha, sier Østbye.

Å informere reisende om avvik fra vanlige rutetider er viktig for selskapet å få ut. I tillegg til informasjon underveis, bruker de blant annet Facebook og Twitter for løpende oppdateringer.

– En viktig del av vår strategi er også at det skal være enkelt å bruke bussen. Dette innebærer at våre kunder skal ha valgmuligheter mellom å kjøpe billetten på forhånd på nettet, eller bare å møte opp og betale med kort eller kontanter direkte på bussen, sier Østbye.

En bussjåfør en bussjåfør
det er en mann med godt humør
Og har han ikke godt humør
da er han ingen bussjåfør
En bussjåfør en bussjåfør
det er en mann med godt humør