Hos REMA er kunden alltid sjef - Norges beste bedrifter

/ Norges beste bedrifter

Innholdsmarkedsføring fra Kaiman

REMA 1000 oppnådde en score på hele 89,7 i lojalitetsundersøkelsen til Norsk Kundebarometer, noe som gjør dem til beste dagligvarehandel og sjette beste bedrift totalt. En av grunnene til dette er utvilsomt det lave prisnivået hos kjeden, mener Moen. Det gjøres en rekke, uavhengige prisundersøkelser både i lokal og riksdekkende media – og REMA 1000 kommer best ut i de aller fleste prisundersøkelser og matbørser

Best på pris og høy kvalitet

– Det er vi stolte av. Vi har, og skal ha, de laveste prisene på dagligvarer i Norge. Kundene skal oppleve at sluttsummen på kassalappen til enhver tid er lavere enn hos konkurrentene. Samtidig er vi opptatt av at butikkene våre skal ha varer av høy kvalitet.  Kombinasjonen lav pris og høy kvalitet får vi til gjennom et godt valgt vareutvalg, gode kampanjer og aktiviteter, fokus på effektiv logistikk, organisering og ledelse, sammen med enkle og oversiktlige butikker, forklarer Moen.

Finn din nærmeste REMA-butikk.

– Tenker nytt og annerledes

Nye satsingsområder, som større ferskvareavdeling med kvalitetsvarer som skal inspirere til gode handleopplevelser og matglede, samt konseptet «Middag til under hundrelappen», er også med på å skape fornøyde kunder, mener hun.

– Vi jobber hele tiden med å tenke nytt og annerledes – både med tanke på butikkutvikling, eksponering, vareutvalg og kampanjer. Vi vil alltid bli bedre og løse nye utfordringer kundene våre har, samtidig som vi sikrer effektiv drift og de aller beste handleopplevelsene, sier Moen.

Middagsplanleggeren til REMA 1000 er godt mottatt av kundene.

Bruker direktøren som lærer

Reitan-leksjonene består blant annet av viktigheten av god kommunikasjon med kunden.

Reitan-leksjonene består blant annet av viktigheten av god kommunikasjon med kunden.

Rekrutterings- og treningssjef i REMA 1000, Marit Sælid Johannessen, mener at den viktigste grunnen til at forbrukerne er så godt fornøyd er innsatsen til folkene i frontlinjen – butikkmedarbeiderne.

– Vi legger mye ressurser i å drive skikkelig opplæring av alle ansatte. Et tydelig eksempel på dette er at vår administrerende direktør Ole Robert Reitan denne høsten bruker arbeidstiden sin til å lære opp 8000 medarbeidere i kultur, filosofi og butikkdrift, forteller hun.

Her kan du se film om Norgesturneen Ole Robert er på for å lære opp ansatte i butikk.

– Bransjens beste internskole

KLHD er styringsprinsipp i REMA 1000. Det handler om kvalitet, laveste prisnivå, hyggelige og dyktige folk.

KLHD er styringsprinsipp i REMA 1000. Det handler om kvalitet, laveste prisnivå, hyggelige og dyktige folk.

REMA Skolen ble etablert allerede i 1988, og siden starten har skolen hatt hovedfokus på å utdanne Norges hyggeligste og dyktigste butikkpersonale. Her gis opplæring i bedriftens filosofi og tradisjoner, praktisk butikkdrift og konseptet REMA 1000.

– REMA Skolen er bransjens beste internskole og sikrer opplæring av alle medarbeidere, uansett tilhørighet i organisasjonen. Vi får gode plasseringer i Great Place To Work sin kåring hvert eneste år, og REMA Skolens opplæringsprogram «Helt Sjef» vant gull i Retailprisen 2012 i klassen for beste internmotivasjonskampanje. Resultatet er dyktige ansatte som liker jobben sin. Det merker kundene våre, fastslår Sælid Johannessen.

Les mer om REMA Skolen.

REMA er åpent for alle

Prosjekter som «Streetfootball», der Daniel Jalloh og Vidar Riseth er involvert, er med på å gjøre REMA 1000 til en inkluderende arbeidsplass som tar samfunnsansvar.

Prosjekter som «Streetfootball», der Daniel Jalloh og Vidar Riseth er involvert, er med på å gjøre REMA 1000 til en inkluderende arbeidsplass som tar samfunnsansvar.

REMA 1000 er også opptatt av å skape en inkluderende arbeidsplass, hvor mangfold og integrering står sterkt. De er involvert i en rekke prosjekter over hele landet som har som mål å gi mennesker med annerledes bakgrunn en åpning i arbeidslivet.

For eksempel har en deltaker fra Pøbelprosjektet hatt sin arbeidsplass på REMA 1000 Tasta i Rogaland, mens REMA 1000 Etterstad i Oslo har det siste året hatt en praktikant i et prosjekt med formål å bidra med kompetanseheving og relevant arbeidserfaring for personer med minoritetsbakgrunn.

– Et annet eksempel kombinerte kapteinen på det norske landslaget i streetfootball under VM i Tyskland i 2006, Daniel Jalloh, praksisplass i REMA 1000 med engasjement i prosjektet «Streetfootball», hvor nye deltakere får mulighet til jobb og kunne bedre sine fremtidsutsikter, forteller sponsorsjef i REMA 1000, Vidar Riseth.

Les mer om hvordan REMA 1000 tar samfunnsansvar.

– Menneskene største fortrinn

16. september i år var tolv prosjektdeltakere på REMA 1000 Skolen på Lade Gård, i regi av rektor Vidar Andersen. Det koordineres nå med Nav, barnevern og velvillige kjøpmenn som ønsker å gi disse deltakerne en mulighet for praksisplass.

– Kort fortalt: vi er en bedrift som ikke bare snakker om at menneskene er vår viktigste ressurs. Vi legger også tid, arbeid og penger ned i forsikre oss om at de ansatte faktisk opplever det slik. Mennesker med kunnskap er trygge i rollen sin, trives og presterer bedre. Hyggelige og dyktige folk er vårt største konkurransefortrinn, konstaterer rekrutterings- og treningssjef Marit Sælid Johannessen.

Les mer på www.rema.no.